Vrabec

06.03.2020

Kristína Komersová                                                                            

Přeložil: Matyáš Volf

   Jednou na začátku června jsem se šla na chvíli projít. Trápilo mě plno starostí ohledně bodoucnosti a nemohla jsem se zbavit pochybností, zda jsem si vybrala tu správnou střední školu. A už vůbec jsem netušila, na jakou vysokou se mám hlásit. Potřebovala jsem trochu čerstvého vzduchu a pořádně si provětrat hlavu.

   Zrovna jsem procházela parkem, když tu mě zaujala jedna zahrada. Byla tak krásná, že jsem se musela zastavit a na chvilku se posadit. Rozhlédla jsem se kolem a uviděla velký dub. Na jedné z jeho větví bylo hnízdo a v něm rodinka vrabců. Jedno z ptáčat právě poprvé vzlétlo. V tu chvíli jsem si uvědomila, že není důležité, na jaké střední budu. Důležitá byla moje volba univerzity. Byla jsem ve stejné situaci jako ten vrabec. Nezáleželo na větvi, ze které vzlétne, ale na účelu jeho letu. Ten dub byl pro mě střední škola, já byla ten vrabec, a obloha, ta byla moje budoucnost. Základní a střední škola jsou jenom začátkem mojí životní cesty a pořád si můžu vybrat, kam budu směřovat. Na začátku nezáleží. Hlavní je mít správné cíle a dobře se připravit na vysokou. Když chce vrabec někam doletět, musí létat dobře. Se mnou je to stejné. Musím být připravená, pak budu moct být kýmkoliv, jít kamkoliv a dělat to, co chci.

   Uvědomila jsem si, že se nemusím starat o svá předchozí rozhodnutí. Nejsou důležitá. Stačí, když budu připravená a vybavená na úspěšnou budoucnost. A až přijde čas...vzlétnu.


Otázky:

DISKUZE: Vybrat si tu správnou vysokou školu není vůbec lehké. Už jste přemýšleli o tom, na jakou univerzitu půjdete a jakým směrem se v životě vydáte? Co je pro vás důležitější - studovat něco, co bude vést k dobře placené práci, nebo studovat to, co vás doopravdy baví?

KREATIVITA: Představte si, že se jdete projít a přemýšlejte o svém životě. Zapište si své myšlenky tak, jak vás zrovna napadají, zkuste je vyřešit a díky tomu porozumět sámi sobě. Jak vidíte svět kolem sebe? Co vás inspiruje k tomu být lepším člověkem a usilovat o to, co v životě opravdu chcete?

ROZBOR: Tato povídka je plná metafor. Zkuste přijít na nějakou metaforu a použít ji třeba v souvislosti s problémem, se kterým se právě vypořádáváte. Použijte metaforu k poukázání na to, v co věříte.